Peter Robbe

Hoe gevaarlijk is het dat er treinen met gevaarlijke stoffen door ons land rijden? 

ProRail vroeg het aan Peter Robbe programma manager exgterne veiligheid en spreker op onze omgevingstafel 20 maart.

"Gevaarlijke stoffen zijn gevaarlijk. Daar kunnen wij niks aan veranderen. Als ze vrijkomen, is dat een risico voor de omgeving. Kijk, er komt geen stof uit een ketelwagen als die gewoon voorbijrijdt. Dat kan alleen bij een incident, zoals een botsing of ontsporing. Als dat gebeurt, doet ProRail er samen met vervoerders alles aan om ervoor te zorgen dat die stoffen niet vrijkomen.”

Wat doet ProRail dan precies?

"Allereerst hebben we heel veel spoorse maatregelen genomen om een botsing of ontsporing te voorkomen. Systemen als de automatische treinbeïnvloeding voorkomen dat treinen te dicht bij elkaar kunnen komen. En is er een storing tussen een sein en een wissel, dan gaat het spoor meteen buitendienst. Daarnaast onderhouden we het spoor natuurlijk goed. 100% veiligheidsgarantie kun je nooit geven, maar dit is wat we kunnen doen.

De vervoerder is verantwoordelijk voor het transport. Daar is veel Europese wetgeving voor: hoe sterk de wagen moet zijn, welke combinaties mogen rijden en wat je mag vervoeren. De vervoerder is ook wettelijke verplicht om ProRail op de hoogte te stellen van wat er in de trein zit, en in welke volgorde. Die informatie krijgen wij kort voor vertrek zodat er niks meer kan wijzigen. Mocht er een incident zijn, dan geeft ProRail die lijst direct door aan de overheidshulpdiensten.”

Lees meer: De expert | ProRail

Tijdens de omgevingstafel op 20 maart aanstaande zal programma manager Externe veiligheid ProRail Peter Robbe zijn verhaal vertellen. Zorg dat je er ook bij bent!