Verslag Omgevingstafel 14 mei 2025

Met z’n allen vergapen aan groot

Op 14 mei organiseerde Omgevingstafel Moerdijk samen met DSV een informatieavond met rondleiding over het nieuwe logistiek park (LPM) waar grootschalige opslag en distributie gaat plaatsvinden. Zo kregen we een uniek kijkje achter de schermen van de grote bouwplaats.

tekst: Hilde Roemers
 

Ontwikkelingen

Gert Slager, programmamanager ruimtelijke ontwikkeling bij Port of Moerdijk, nam de ruim 40 aanwezigen in sneltreinvaart mee in de ontwikkeling van het LPM, dat in 2028 afgerond zou moeten zijn. Hij vertelde dat de Nieuwe Moerdijkseweg (voorheen Moerdijkseweg) bijna klaar is, maar dat je er voorlopig nog niet mag rijden vanwege de bouwwerkzaamheden. Hij legde uit dat de rotondes zijn veranderd in kruispunten met slimme verkeerslichten, om de doorstroming te verbeteren. De interne baan, die LPM met het haven- en industrieterrein verbindt, zal in gebruik worden genomen op het moment dat DSV gaat verhuizen. Deze weg is alleen toegankelijk voor direct vrachtverkeer en hulpdiensten, en in een later stadium ook voor het ov. De interne baan is aangelegd om de druk op de snelweg te verminderen en om bedrijven te stimuleren meer gebruik te maken van met name kustvaart en binnenvaart. 'Maar,’ was een bezorgde vraag, 'is er ook rekening gehouden met het sluipverkeer door Zevenbergschen Hoek en het buitengebied? Want hoe meer logistieke centra, hoe groter dat probleem wordt.’ Voorzitter Thomas Zwiers beloofde dat hij het signaal gaat doorgegeven aan de gemeente.

Natuurkleuren

Het logistiek park is 200 hectare groot, met vier deelgebieden, die allemaal in dezelfde stijl zullen worden bebouwd, maar wel allemaal met een eigen kleur. Die kleuren zijn ontleend aan de natuur, met de bedoeling om de bebouwing zoveel mogelijk op te laten gaan in de omgeving. DSV heeft voor blauw gekozen, de kleur van de lucht. Aan de Lapdijk wordt de kleur bomen-groen. De logistieke centra langs de A16 worden aarde-bruin, en in het midden krijgt Lidl een gele graan-kleur. De straten hebben gemakkelijke namen, zoals Palletweg en Exportweg. Opzettelijk zo gekozen, zodat het in combinatie met de havennummers makkelijk navigeren is. Om het hele terrein komt een fietspad met een fietsbrug over de A16. Afhankelijk van wanneer Rijks Waterstaat een moment vindt om de snelweg af te sluiten, zal de fietsbrug in 2026 of 2027 worden gerealiseerd.

DSV

Daarna mochten de veiligheidsschoenen aan en gingen we, hup, met z’n allen de bus in om het terrein eens met eigen ogen te bekijken. Opvallend waren de natuurlijke waterpartijen bij de entree, die kabbelden en schitterden in de zon. Net alsof ze daar altijd al waren, en niet recent zijn aangelegd voor de duurzame waterhuishouding en de veiligheid. Maar verder bestaat LPM nog vooral uit zand. Behalve op de DSV locatie, want daar wordt al maanden druk gebouwd aan het nieuwe logistiek centrum, zoals iedereen vanaf de snelweg heeft kunnen zien. Daar word je vanzelf nieuwsgierig van, en dus was het extra interessant dat Joost Spoel en Mathieu Liebau, managers bij DSV, een rondleiding gaven door het enorme complex.

Groot, groter, grootst

Op een terrein van 34 hectare komt het grootste DSV-pand ter wereld, vertelden ze. Tien hallen van elk ongeveer 20.000 vierkante meter beslaan in totaal 240.000 vierkante meter. Er zijn bijna 200 laad- en losstations voor vrachtwagens. Met het hoofd in de nek vergaapten we ons aan de meer dan 15 meter hoge pakhuizen. Nu nog leeg, maar straks ligt het hier vol met de meest uiteenlopende goederen, van machines tot muziekinstrumenten, en van boeken tot medicijnen. Zodra de bouw af is, naar verwachting eind dit jaar, zal DSV Moerdijk in zijn geheel verhuizen. 'Het hangt af van welke klanten we krijgen of we dan nieuw personeel gaan werven,’ zegt Mathieu. 'Meer oppervlak betekent niet persé meer mensen, want het zou zomaar kunnen dat sommige hallen straks volautomatisch worden bestuurd. Robotisering is iets waar we al mee bezig zijn.’

De wolkenkrabber van Moerdijk

Naast het logistiek centrum komt er een groot kantoorpand met plaats voor alle divisies van DSV. Doordat de gevel in één lange golvende lijn doorloopt lijkt het alsof beide gebouwen met elkaar verbonden zijn, maar dit is schijn. De gevelband loopt zelfs nog verder door, met als enige functie het parkeerterrein voor opleggers aan het zicht te onttrekken. Joost vertelde dat dit een eis van de gemeente was, om het idee van verdozing van het landschap tegen te gaan. Hij moest zelf eerst aan het gevaarte op palen wennen, maar vindt het ontwerp inmiddels erg mooi. Eén van de wethouders noemde de schijngevel zelfs bewonderend een horizontale wolkenkrabber.

Biodiversiteit

Veel aanwezigen waren benieuwd naar wat DSV doet voor de omgeving en het milieu. Mathieu vertelde dat de huisecoloog van LPM bijna elke dag aanwezig is om te adviseren hoe de natuur tijdens de bouw beschermd kan worden. Ook is er 32.000 vierkante meter groenvoorziening ingepland. 'Ik durf bijna wel te stellen dat de natuur straks diverser is, dan voorheen met alleen landbouwgrond,’ zei Mathieu voorzichtig. Maar daar was toch niet iedereen het mee eens. 'We hebben in ieder geval veel aandacht voor biodiversiteit en leefbaarheid. Want het is prettig om in je pauze even naar buiten te kunnen. Speciaal daarvoor leggen we dichtbij de werkplek vijf tuinen aan. Want helemaal om het gebouw heen wandelen is geen optie, omdat je dan wel 4,5 kilometer moet afleggen!’

Duurzaam werken

Op het dak komen bijna 13.000 zonnepanelen te liggen, een derde van de capaciteit die mogelijk is. Daaromheen is een groot parkeerdek voor auto’s gerealiseerd. Iemand suggereerde dat er in de toekomst een energiehub zou kunnen komen. Mathieu legde uit dat er veel ideeën zijn om duurzamer te werken. Zo wordt er gekeken of er gebruik kan worden gemaakt van het spoor en de binnenvaart, om het aantal bewegingen met vrachtwagens te beperken. Ook wil DSV toe naar wisselende diensten voor het personeel, en promoot het de fiets en het ov, om de druk op het verkeer te verminderen. 'Maar’, zei hij lachend, 'eerst maar eens verhuizen!’

Omgevingstafel

Net als de vorige keer, was er veel belangstelling van bedrijven en omwonenden voor deze Omgevingstafel. 'Ik was erg onder de indruk van hoe groot het allemaal is,’ vatte Thomas de algemene indruk samen. 'We hebben een mooi beeld gekregen van alle ontwikkelingen op LPM.’ Wil je graag meer informatie over het project? Kijk dan op www.portofmoerdijk.nl/lpm, of ga naar https://www.dsv.com/nl-nl/over-dsv/pers/nieuwbouw/logistiek-park-moerdijk. Via twee webcams is daar de bouw van het complex live te volgen.


De volgende Omgevingstafel is op 10 september. Het onderwerp moet nog vastgesteld worden. Heb je een interessant voorstel? Laat het weten op [email protected] .